پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 مهر 1397 - 10:20

داووس در صحرا!!!

برگزاری کنفرانس اقتصادی داووس در صحرا که قرار است یکم تا سوم آبان در ریاض برگزار شود در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 1627

پایگاه رهنما :

برگزاری کنفرانس اقتصادی داووس در صحرا که قرار است یکم تا سوم آبان در ریاض برگزار شود در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
۱. مدتی است که رسانه‌های سعودی به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سدد اجرای دومین دوره کنفرانس اقتصادی داووس در صحرا هستند که قرار است در ریاض برگزار شود که با ناپدید شدن جمال خاشقچی فعال رسانه‌ای سعودی و از منتقدین به عملکرد بن سلمان این کنفراس بایکوت شده است.
داووس در صحرا از طرح‌های بلند پروازانه ولیعهد سعودی برای اقتصاد عربستان به شمار می‌آید و چشم انداز ۲۰۳۰ این کشور را طراحی خواهد کرد، اما ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی جمال خاشقچی، در چشم برهم زدنی تمامی نقشه‌های آل سعود را نقش بر آب کرد و روزگار را بر ولیعهد جوان سعودی سخت کرده است.
۲. ترامپ و پمپئو دوستان ولیعهد سعی دارند که ماجرا را طور دیگری وانمود کنند و تمامی ماجرا را به گردن عده‌ای که لقب «نیرو‌های سرخود» را به آن‌ها داده اند بیاندازند، البته آمریکا اعلام داشته که قصد ندارد قرارداد‌های تسلیحاتی خود را با ریاض به خطر بیاندازد، با همه این تفاسیر بسیاری از سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی به دلیل آنچه که امنیت سرمایه گذاری عنوان کرده اند از حضور در ریاض منصرف شده اند.
۳. بن سلمان فکرش را هم نمی‌کرد که شرکت‌های بزرگی، چون فورد، اوبر و گوگل هم از تصمیمی مبنی بر شرکت در این کنفرانس پشیمان شوند. بزرگترین شرکت‌های جهان دیگر حاضر نیستند برای شرکت در داووس پا به ریاض بگذارند و این وضعیت اعتبار کنفرانس را زیر سؤال خواهد برد و این تنها غول‌های تکنولوژی جهان نیستند که دست به چنین کاری زده اند و بسیاری از مقامات انگلیسی و آمریکایی نیز اعلام کرده اند که در ریاض حضور نخواهند یافت. اما در این گیر و دار مطمئناً دو چهره هستند که در این کنفرانس حضور نخواهند داشت اولی کرستین لاگارد مدیر صندوق بین المللی پول و رئیس بانک جهانی جیم کیم که عدم حضور این چهره‌های تاثیرگذار مطمئناً اعتبار این اجلاس را بیش از پیش زیر سوال خواهد برد.
۴. البته پوشش خبری و رسانه‌ای اینگونه کنفرانس‌ها نیز نکته بسیار حائز اهمیتی است که رسانه‌های مهم و معتبر جهان هم به جمع بایکوت کنندگان نشست اضافه شده اند. رسانه هایی، چون اکونومیست، نیویورک تایمز، فاینانشیال، سی ان بی سی، بلومبرگ و ... هم اعلام داشته اند به دلیل قتل همکارشان در این کنفرانس حضور نخواهند داشت.
۵. به نظر می‌رسد بن سلمان با دستور قتل یک روزنامه نگار، چهر ه.‌ای که از خود در مقابل رسانه‌ها ساخته بود را خدشه دار کرده است و امروز بیش از هر زمان دیگری از رویا‌های خود برای داشتن عربستانی توسعه یافته دور شده است تا جایی که زمزمه‌های جابجایی خود وی نیز به گوش می‌رسد.
۶. حال به نظر می‌رسد سعودی‌ها راه دیگری را برای مقابله با این هجمه‌ها علیه خود انتخاب کرده اند تا جایی که خبر‌ها حاکی از آن است که مقامات سعودی اعلام کرده اند که اگر اوضاع به همین منوال پیش رود قیمت جهانی نفت را بالا خواهند برد و با این کار تصمیم دارند رعبی جهانی را برای کشور‌های وابسته به نفت ایجاد کنند و این تصمیم می‌تواند تمام رشته‌هایی که ترامپ طی دو سال اخیر بافته بود را پنبه کند، زیرا واشنگتن امیدوار بود که سعودی‌ها با بالا بردن تولید نفت، جای نفت ایران را بگیرند و اجازه بالا رفتن قیمت طلای سیاه را ندهند. حال به نظر می‌رسد ترامپ و بن سلمان بر سر دوراهی مانده اند، از طرفی ترامپ باید با قانون گذاران داخلی آمریکا مبارزه کند، زیرا آن‌ها به وی اعلام کرده اند که کنفرانس ریاض را بایکوت کند و از طرفی بن سلمان نیز با سعودی‌ها درگیر است، زیرا آن‌ها هم اعلام داشته اند که قیمت نفت را تا ۲۰۰ دلار بالا خواهند برد و در صورت تداوم اختلافات در مقابل امریکا خواهند ایستاد. پس باید منتظر ماند و دید که این دو چطور از این شرایط خارج خواهند شد. مطمئناً بن سلمان باید بداند که آرزو‌های وی برای ۲۰۳۰ عربستان سعودی از هر زمانی طولانی‌تر و دور از دسترس قرار گرفته و خدشه دار شدن امنیت سرمایه گذاری چیزی نیست که به راحتی قابل بازگشت باشد.

ارسال نظرات